Wat is een burn out?

Als je een burn out hebt, ben je fysiek, psychisch en emotioneel uitgeput. Er is sprake van een verstoord evenwicht tussen draagkracht (wat je aan kunt) en draaglast (wat je moet doen van jezelf of van een ander). Dit verstoorde evenwicht komt door langdurige overbelasting, waarvan je tussendoor niet voldoende herstelt. Dit is het gevolg van te lang doorgaan met (te) hard werken, vaak gepaard gaande met spanning/stress/zorgen in het privé leven, waardoor je iedere keer een stukje van je reserve energie aanspreekt. Je pleegt roofbouw op je lichaam en geest met almaar doorgaan en de eerste signalen uiten zich o.a. in slechter slapen, gejaagdheid, slechte concentratie en emotioneel labiel zijn. Door continue “aan” te staan, te weinig rustmomenten in te bouwen en door de overweldigende hoeveelheid prikkels die dagelijks op je afkomen (en je onvoldoende doseert), raken je reserves steeds meer uitgeput, totdat je helemaal door je reserves heen bent.

Je voelt je leeg, ‘opgebrand’ en extreem vermoeid. Zo’n extreme vermoeidheid gaat niet weg als je uitrust, na een goede nachtrust of zelfs na een vakantie. De extreme vermoeidheid kan zo heftig zijn, dat je bijna letterlijk tot niets in staat bent en alles te veel is. Zelfs het kleinste huishoudelijke klusje of de trap op lopen lukt niet meer. Bij een burn out is je batterij leeg en opladen duurt lang; soms jaren. Dat betekent dat het belangrijk is om heel goed op je energie te letten en te proberen iedere dag iets minder energie te verbruiken dan je beschikbaar hebt. Zo kun je langzaam je voorraad energie weer opbouwen en kom je uit je burn out. Maar hoe doe je dat?

  • wees zuinig met je energie en probeer iedere dag iets minder te verbruiken dan dat je hebt, om zo je batterij op te vullen
  • zorg voor een volwaardig voedingspatroon
  • neem na iedere inspanning tijd om uit te rusten (door bv een powernap) en te ontspannen
  • krijg inzicht in je energievreters
  • neem tijd voor jezelf en geef ook het hele proces de tijd
  • bewaak je grenzen
  • vermijd stress
  • schrap per direct alle activiteiten die niet volstrekt nodig zijn, door jezelf vragen te stellen: wat moet écht, moet dit nú of kan het op een later moment, moet ík dit doen of kan iemand het overnemen?
  • leer compassie te hebben voor jezelf; zelfcompassie is een krachtig middel om je emotionele welzijn te verbeteren, je veerkracht beetje bij beetje op te bouwen en het geeft meer rust (oordelen over jezelf kost juist energie)
  • richt je aandacht op de dingen die goed gaan in plaats van wat je niet hebt of (nog niet) kunt, zodat je de goede dingen in het leven meer kunt en gaat waarderen

“Bij langdurige stress worden de hormonen adrenaline en cortisol in grote mate aangemaakt, die ervoor zorgen dat je lichaam in opperste staat van paraatheid komt. Je lichaam krijgt door deze overactiviteit geen rust, wat zich uit in slapeloosheid en een continue opgejaagd gevoel”

Voeding is een essentieel onderdeel om lichamelijk, geestelijk en emotioneel weer in balans te komen. Door de juiste voeding geef je je lichaam energie en vermijd je juist belastende voeding, die slechts energie kost.

Voeding vormt de basis voor een goede hormoonhuishouding. De juiste eiwitten, vetzuren, vitaminen en mineralen zorgen voor een optimale hormonale werking. Bij burn out is er veelal sprake van een verstoorde hormoonhuishouding, omdat de balans tussen het sympatische (de “actiestand”) en parasympatische (de “ruststand”) zenuwstelsel uit evenwicht is geraakt. Daarnaast zorgt langdurige stress onherroepelijk voor voedingstekorten, wat zich kan uiten in allerlei fysieke en mentale klachten.

“Stress is een grootverbruiker van belangrijke vitaminen en mineralen die nodig zijn voor een gezond slaapritme, vitaliteit, besluitvaardigheid, een goed geheugen, motivatie, plezier en creativiteit”

Ik heb een HBO achtergrond als orthomoleculair voedingsdeskundige en heb zelf een burn out gehad (Burn out is een toenemend probleem). De prijs die ik voor mijn burn out moest betalen, was het verlies van mijn levenskracht en -energie en de verstoring van vele lichamelijke functies. Daarnaast bracht het hevige financiële, sociale en beroepsmatige gevolgen met zich mee.

Door aanpassingen in mijn voeding en leefstijl, heb ik mijn leven op de rails gekregen. Het enorme bewustwordingsproces heeft me noodgedwongen helemaal terug naar mijn kern gebracht, maar juist hierdoor heb ik vele inzichten gekregen en ben ik innerlijk een veel rijker persoon geworden. Ik heb een andere mindset en heb rust in mijn hoofd, ik ben dankbaar en geniet van alle, vooral simpele, dingen die ik weer kan.

Omdat ik zelf aan de grond heb gezeten met mijn eigen gezondheid, kan ik mij verbinden met mensen die hetzelfde doormaken. Deze asset is enorm waardevol in het begeleiden van mijn klanten met burn out én het tijdig laten herkennen van de signalen, om burn out te voorkomen!

Mijn boodschap aan managers is om openheid op de werkvloer te creëren om werkdruk bespreekbaar te maken. Hoe zorg je voor de juiste balans? Hoe houd je je medewerkers veerkrachtig? Hoe ga je preventief te werk en voorkom je uitval van medewerkers (en daarmee een enorme kostenpost)?
Door de aandacht te richten op persoonlijke ontwikkeling, kan een medewerker volledig tot zijn/haar recht komen.

Ik geef lezingen over burn out, voeding en leefstijl om mensen bewust te maken van hun eigen gezondheid, om zo hun maximale energieniveau en levenskwaliteit te bereiken (Lezing over burn out, voeding en leefstijl).

Ik informeer je graag over de kracht van eerlijke en onbewerkte voeding, omdat de kwaliteit van het voedsel op ons bord voor een groot deel onze gezondheid bepaalt.

Ben je geïnteresseerd in een lezing of consult? Of wil je meer informatie? Stuur me een bericht via het contactformulier (Contact).

 

Vitaliteit op het werk

Heb je interesse in een workshop of presentatie over vitaliteit op jouw werkvloer? Dan bespreek ik graag wat ik kan betekenen. Lees meer >

Personal coaching aan huis

Heb je geen tijd om naar een praktijk te gaan? Dan ben ik jouw personal coach aan huis of op locatie naar keuze. Lees meer >

Juiste voeding bij….

Blijft de weegschaal bij jou steeds maar onder je bed staan, omdat je bang bent voor de waarheid? Lees meer >

Bedankt Fiona

Ik liep al jaren te sukkelen met m’n schildklier. Veel klachten als opgeblazen gevoel, futloos, aankomen in gewicht etc. Door de huisarts werd dit afgedaan als dat het bij mijn lichaam hoorde en bleef maar medicatie voorschrijven. Een paar maanden geleden een gesprek gehad met Fiona over mijn klachten.
Zij constateerde al snel dat ik ….
Lees meer >

Wendy, Vinkeveen.

Fiona’s Facebook


Op Facebook kunnen we snel en gemakkelijk berichten delen.
Heb je een vraag voor me of wil je direct geholpen worden? Volg me dan via Facebook en stuur me een bericht.

Contact


Tel.nr. 06 – 50 26 35 08
Wil je weten hoe gezonde voeding in jouw voordeel werkt?
Neem dan contact met mij op. Ik geef je graag succesvolle tips over voeding.

Nieuwsbrief

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op deze nieuwsbrief en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.