Lekker in je vel zitten; wie wil dat nou niet?! 

De basisvoorwaarde is een goede gezondheid en een hoog energieniveau. 
En toch blijkt goed voor jezelf zorgen een uitdaging voor velen.

Slechte voedingsgewoonten, langdurige (ongezonde) stress, te weinig beweging, ontspanning als agendapunt en slaapgebrek zijn factoren die een heel scala aan lichamelijke en geestelijke klachten en uiteindelijk welvaartsziekten (kanker, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en overgewicht/obesitas) kunnen veroorzaken.
Helaas ondernemen veel mensen pas actie op hun gezondheid als ze te maken krijgen met lichamelijke klachten of een (ernstige) ziekte.

Food & Vitality
Met een heldere focus adviseer ik mensen op het gebied van voeding en een gezonde(re) lifestyle.

Een gezonde lifestyle is geen dieet, maar een “way of life”!

Enkele voordelen binnen handbereik:
Mentale veerkracht, gezond gewicht, hoog energieniveau, betere huid, sterke weerstand, gezonde hormoonhuishouding, gezond slaapritme, stabiel humeur, longevity.

 

Burn out & Stressmanagement
Ik ben ervan overtuigd dat tegenwoordig vrijwel iedereen een uitdaging met stress heeft. Stress wordt vandaag de dag gezien als hoofdoorzaak van 90% van alle gezondheidsproblemen. Van de beroepsbevolking heeft ongeveer 1 op de 7 mensen ernstige stressklachten of zit door de stress langdurig thuis. Burn out wordt ook wel de “epidemie van de 21e eeuw” genoemd.
Ik begeleid mensen met burn out en stress gerelateerde klachten en geef advies op het gebied van voeding, beweging, stressreductie, slaap en ontspanning.

Public Speaker
Als ervaringsdeskundige, gebaseerd op mijn eigen ervaring met een zware burn out, geef ik interactieve lezingen. Hiermee wil ik zoveel mogelijk mensen inspireren hoe zij hun veerkracht en levensenergie kunnen hervinden of liever, hoe zij een burn out voor kunnen zijn.
Mijn lezing nodigt vanzelfsprekend uit om je lifestyle onder de loep te nemen en waar nodig, aan te passen.

Ben je op zoek naar een expert op het gebied van voeding, vitaliteit, burn out preventie en stressmanagement? Of wil je geïnspireerd worden door een authentieke, persoonlijke lezing over stress en daarmee je eigen lifestyle verbeteren? Neem dan contact met mij op!

✉ info@fionafoodandlifestyle.nl

Vitaliteit op het werk

Heb je interesse in een workshop of presentatie over vitaliteit op jouw werkvloer? Dan bespreek ik graag wat ik kan betekenen. Lees meer >

Personal coaching aan huis

Heb je geen tijd om naar een praktijk te gaan? Dan ben ik jouw personal coach aan huis of op locatie naar keuze. Lees meer >

De belangrijke rol van voeding

Voeding is een essentieel onderdeel om lichamelijk, geestelijk en emotioneel weer in balans te komen. Lees meer >

Wat is een burn out?

Als je een burn out hebt, ben je fysiek, psychisch en emotioneel uitgeput. Er is sprake van een verstoord evenwicht tussen draagkracht (wat je aan kunt) en draaglast (wat je moet doen van jezelf of van een ander). Dit verstoorde evenwicht komt door langdurige overbelasting, waarvan je tussendoor niet voldoende herstelt. Dit is het gevolg van te lang doorgaan met (te) hard werken, vaak gepaard gaande met spanning/stress/zorgen in het privé leven, waardoor je iedere keer een stukje van je reserve energie aanspreekt. Je pleegt roofbouw op je lichaam en geest met almaar doorgaan en de eerste signalen uiten zich o.a. in slechter slapen, gejaagdheid, slechte concentratie en emotioneel labiel zijn. Door continue “aan” te staan, te weinig rustmomenten in te bouwen en door de overweldigende hoeveelheid prikkels die dagelijks op je afkomen (en je onvoldoende doseert), raken je reserves steeds meer uitgeput, totdat je helemaal door je reserves heen bent.

Je voelt je leeg, ‘opgebrand’ en extreem vermoeid. Zo’n extreme vermoeidheid gaat niet weg als je uitrust, na een goede nachtrust of zelfs na een vakantie. De extreme vermoeidheid kan zo heftig zijn, dat je bijna letterlijk tot niets in staat bent en alles te veel is. Zelfs het kleinste huishoudelijke klusje of de trap op lopen lukt niet meer. Bij een burn out is je batterij leeg en opladen duurt lang; soms jaren. Dat betekent dat het belangrijk is om heel goed op je energie te letten en te proberen iedere dag iets minder energie te verbruiken dan je beschikbaar hebt. Zo kun je langzaam je voorraad energie weer opbouwen en kom je uit je burn out. Maar hoe doe je dat?

  • wees zuinig met je energie en probeer iedere dag iets minder te verbruiken dan dat je hebt, om zo je batterij op te vullen
  • zorg voor een volwaardig voedingspatroon
  • neem na iedere inspanning tijd om uit te rusten (door bv een powernap) en te ontspannen
  • krijg inzicht in je energievreters
  • neem tijd voor jezelf en geef ook het hele proces de tijd
  • bewaak je grenzen
  • vermijd stress
  • schrap per direct alle activiteiten die niet volstrekt nodig zijn, door jezelf vragen te stellen: wat moet écht, moet dit nú of kan het op een later moment, moet ík dit doen of kan iemand het overnemen?
  • leer compassie te hebben voor jezelf; zelfcompassie is een krachtig middel om je emotionele welzijn te verbeteren, je veerkracht beetje bij beetje op te bouwen en het geeft meer rust (oordelen over jezelf kost juist energie)
  • richt je aandacht op de dingen die goed gaan in plaats van wat je niet hebt of (nog niet) kunt, zodat je de goede dingen in het leven meer kunt en gaat waarderen

Fiona’s Facebook


Op Facebook kunnen we snel en gemakkelijk berichten delen.
Heb je een vraag voor me of wil je direct geholpen worden? Volg me dan via Facebook en stuur me een bericht.

Contact


Tel.nr. 06 – 50 26 35 08
Wil je weten hoe gezonde voeding in jouw voordeel werkt?
Neem dan contact met mij op. Ik geef je graag succesvolle tips over voeding.

Nieuwsbrief

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op deze nieuwsbrief en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.